|
Az
élményszerű tanulás – Egy konferencia margójára
Szerzõ: Farkas
Olga
Megjelenés éve:
1997
A gyakorlott tréningezõk élményeinek,
gondolatainak a megismerése segíthet azoknak, akik
szeretnének jobban boldogulni az életben. Akik szeretnék,
hogy jobban elfogadják õket a közösségben,
ahová tartoznak és õk maguk is jobban el tudjanak
fogadni másokat. De még nem szántk rá magukat
arra, hogy ilyenfajta foglalkozáson részt vegyenek.
Többen elõször idegenkedve fogadják a tanulásnak
ezt a módját. De hamarosan rájönnek,
hogy csak a kezdeti lépés nehéz. A műhelymunka
során megtapasztalják, hogy a társaik barátságosak és
kedvesek. Segytõkészek és figyelmesek, ha
olyan légkörben dolgoznak, ahol az emberek tisztelik
egymást. A figyelem és megbecsülés pedig
erõt ad ahhoz, hogy ténylegesen változzanak,
fejlõdjenek. Kielégytõbb módon csináljanak
valamit az életükben, mint eddig.
A hallgatók által írt hiteles elbeszélések
hasznos és kellemes olvasmány lehet azok számára
is, akik már kipróbálták és
megszerették a csoportmunkát. Egy-egy gyakorlat,
szituációs játék mást és
mást jelenthet a résztvevõknek, más és
más lehet a jelentéstartalma egy-egy egyéni
vagy együttesen végzett feladatnak. Ám amiben
valamennyi élmény és tréning közös:
a hallgatók életszemlélete általában
megváltozik. Megújulnak és energiával
töltõdnek fel. A mindennapi életüket könyebben és
vidámabban élik.
|
|
Kérdések
- válaszok - tanácsok a minõség világából
Szerzõ:
Farkas Katalin - Avramov András (szerk.)
Megjelenés éve:
1997
"... 'Európai minõség a társadalom
szolgálatában' – azt a filozófiát
juttatja kifejezésre, miszerint a minõség
nem tekinthetõ csak egy eszköznek a globális
versenyképességért folytatott nemzetközi
küzdelemnek, hanem elõ kell segítenie az életminõség
javítását is. A minõségnek
a társadalom javát kell szolgálnia. (...)
'A minõségtudatosságra való tudatos
törekvés' című projekt keretében – amellett,
hogy konferenciákat, tréningeket, elõadásokat,
konzultációkat szervezünk – arra törekszünk,
hogy minél több információt, szakmai
anyagot juttassunk el a kamara tagjainak.
Jelen kötetünkben kérdéseket – válaszokat – tanácsokat
fogalmazunk meg a minõség világából.
(...)
Bízunk benne, hogy olvasóinknak segítséget
tudunk nyújtani ahhoz, hogy megismerjék: a minõség
nem öncél, hanem a gazdasági célok
elérésének olyan eszköze, amely hozzájárul
ahhoz, hogy a kis- és középvállalkozások
a rövid távú profit helyett a hosszú távú fennmaradás
stratégiáját válasszák. "
|
|
Kultúrák
közötti kommunikáció
Szerzõ:
Farkas Olga - Kiss Nóra
Megjelenés éve:
1998
Az olvasmány más népek szokásainak, életmódjának
a megismerésére és megértésére ösztönöz.
A mű kiinduló alapját az Ohió államban
töltött 1996/97-s tanév, középiskolai
tanulmányi idõ tapasztalatainak a folyamatos rögzítése és
feldolgozása jelentette. A "Holnap hagjai" elnevezésű,
vegyes életkorú, amrikai néger kórus
munkájában való alkotó részvétel élményeinek
az elemzése egyrészt tudatosítja a különféle
etnikai csoportok egyenrangúságát, másrészt
megkönnyíti a sajáttól eltérõ gondolkodásmód és
mentalitás tudomásul vételét. Harmadrészt
konkrét eszközök, eszközrendszerek leírásával
a másság elfogadásának, az elõítélet
oldásának a lehetõségeire hívja
fel a figyelmet. A kooperációs formák új
szemléletével a kölcsönös figyelem és
tolarencia élményszerű tanulásának
módjait kínálja a felnövekvõ generációnak.
A kötetet minden bizonnyal haszonnal forgatják a diák- és
csereprogramokat szervezõ tanárok, ifjúsági
szervezetek, kisebbségi közösségek tagjai és
azok vezetõi, az interkulturális tanulás témakörével
foglalkozó gyakorló pedagógusok és
fóiskolai hallgatók.
|
|
A
minõség követelményei
Szerzõ:
Farkas Katalin - Guóth Árpád - Somogyi Attila
Megjelenés éve:
1999
"Megtanulni profitálni a minõségbõl
(...) ha vállaljuk a tanulást; a tanulás szépségét és
nehézségét megtanulhatjuk: a minõségügy
középpontba kerülése nem egyszerűen
divat, hanem nagyon fontos szerepe van a profit elõállításában,
növelésében."
|
|
Útkeresés
és továbbadás – 25 év a pedagóguspályán
Szerzõ:
dr. Farkas Olga
Megjelenés éve:
2000 Pályakezdõként óvodáskorú gyerekekkel
foglalkoztam, majd évtizedeken át tanítottam általános és
középiskolás diákokat, fõiskolai-,
egyetemi hallgatókat, gyakorló pedagógusokat,
közoktatás vezetõket. Meghatározó tanítási élményeimrõl
gyakran írtam tanulmányokat. Jelentõs évfordulóhoz érve,
ezekbõl az írásokból szerkesztettem
a kötetet. Mi fűzi mégis egybe a külön-külön
megírt gondolataimat? Mindenekelõtt az olvasmány
során átfogó ívként bontakozik
ki az a meggyõzõdésem, mely szerint a diploma
csak induló alap ahhoz, hogy valaki tanárrá válhasson.
Személyes kapcsolatokon keresztül, az osztálytermek élõ pedagógiai
valóságában évrõl-évre
formálja egymást a nevelõ és neveltje.
Nincs recept vagy séma, amit leckeszerűen meg lehetne
tanulni Így kell nevelni" címmel. De a
szüntelen útkeresés és alkotó megújulás
a szülõ, a tanár részérõl
garanciát jelenthet, hogy a nevelés folyamatában
gyerek és felnõtt kölcsönösen boldogabbá tegye
egymást. Tanárjelölteknek, szülõ-, és
pályatársaimnak örömmel adom tovább
a képzési tapasztalataimat. Bízom abban, hogy
néhány ötlet, elképzelés megragadja
a figyelmüket, s újabb dolgok kipróbálására ösztönzi õket.
|
|
10
év 10 tréning – Közoktatási vezetõk tréningjei
Szerzõ:
dr. Farkas Olga
Megjelenés
éve:
2003
A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképzõ
Fõiskolai Kar Neveléstudományi Tanszékén
az elsõ „közoktatási vezetõ” csoport
tíz évvel
ezelõtt kezdte meg tanulmányait. A szakalapítás
korszakot nyitott a szegedi közoktatás és a
tanárképzés életében. Gyakorló igazgatók,
vezetõ pozícióra pályázók,
munkaközösség
vezetõk szakirányú képzettséget,
korszerű ismereteket és készségeket
szerezhetnek helyben, a fõiskolának pedig rangot
ad, hogy szegedi kollégák
kitüntetik a Kart érdeklõdésükkel.
A jubileumi mű a komplex képzés
egy szűk, ám
annál fontosabb szeletét, a tréninget helyezi
a figyelem középpontjába. A gyakorlatorientált
képzés egy lehetséges szemléletét és
módszerét mutatja be. E sajátos munkaforma
a szemlélet- és viselkedésváltozást ösztönzi,
azt a folyamatot serkenti, hogy a jelöltek képessé váljanak
megoldani valóságos problémákat. A
szerzõ, mint konzultáció-, és tréningvezetõ
tíz különbözõ témájú tananyag
feldolgozásának tapasztalatait és tanulságait írja
le tíz fejezetben. A témák az óvodák,
iskolák és kollégiumok idõszerű törvényi
kötelezettségeihez kapcsolódnak.
Az olvasó nyomon követheti, hogy a hallgatók
felkészítése a polgári társadalom
olyan értékeinek és normáinak mentén
történik, amelyek a 21. században elvárhatók,
hogy a napi gyakorlatban megjelenjenek, miközben akarva-akaratlanul
õ is részese lesz a tanulási folyamatnak.
A tartalom alkalmazás-centrikus, több
lelkes kolléga
közös munkája által kiérlelt ajánlás.
Az olvasmány hasznos lehet közoktatási intézmények
igazgatói, igazgató-helyettesei, munkaközösség
vezetoi, vezeto pozícióra pályázó munkatársai és
a készségfejlesztés módszertana iránt érdeklõdõk
számára.
A mondanivalót számos fénykép és
melléklet teszi meggyõzõvé. A hiteles
foglalkozási
jegyzokönyvek, személyes élmények emberközelivé teszik
a születésnapi kiadványt.
|
|
Demokráciára nevelés. Tréningek tanároknak és diákoknak
Szerzõ:
dr. Farkas Olga
Megjelenés
éve:
2005
A demokráciára nevelés több szinten zajlik. Az elvek ugyanazok uniós, országos és helyi szinten. Az egyén autonómiájának elve és az esélyegyenlőség elve a demokrácia lényeges alapelvei. A nyilvánosság, az információhoz való hozzáférés és a jogorvoslati lehetőség a részvételi demokráciát erősítik.
Ebben a kötetben leírt tréningek a demokrácia elveinek gyakorlati megvalósításához járulnak hozzá. A foglalkozások osztálytermi szinten zajlanak, konkrét pedagógiai helyzetekben. A programok ahhoz segítik a résztvevőket, legyenek azok tanárok vagy diákok, hogy saját közösségükben kezdeményezőbbek legyenek. Azokat a készségeket fejlesztik, amelyekkel az emberek jobban meg tudják oldani saját problémáikat. Felkeltik az igényt arra, hogy befolyásolják az őket érintő történéseket. Nagyobb belső fegyelemre és felelősségvállalásra késztetnek. Kedvet és bátorítást adnak ahhoz, hogy ki-ki a maga területén kipróbálja a tanultakat.
A kötetet szakmai tapasztalatcserének szánom. Olyan szakembereknek, akiket a demokráciára nevelés módszertana foglalkoztat, akik megoldandó feladatnak tekintik azoknak a pedagógiai eszközöknek a kimunkálását és alkalmazását, amelyekkel a napi gyakorlatban az együttműködés javítható és a hierarchikus hatalmi viszonyok oldhatók. Ez a munka nehéz, az eredmény pedig nem látványos. Emellett elkötelezettséget, hitet, kitartást és komoly szakértelmet kíván. De meggyőződésem, hogy az emberek nevelése az egyetlen út ahhoz, hogy az állampolgári aktivitás erősödjön, a demokratikus ellenőrzési mechanizmusok jobban működjenek, összességében a demokratikus államforma kiteljesedjen. |
|
|
|